<< 17.2 Posklizňové zkoušky sadby | This is the last chapter >> |
Na základě příznivých výsledků posklizňových zkoušek může být sadba tříděna a připravena k expedici tak, aby odpovídala podmínkám v tab.56. Kontrolu vlastností sadby podle tab. 56 provádí semenářský inspektor ÚKZÚZ (u stupňů SE 1, SE 2 a E) nebo proškolený pracovník dané množitelské firmy (u stupňů C 1, C 2), namátkově kontrolovaný ÚKZÚZ, který musí rozborovat vzorek o minimální hmotnosti 25 kg z každé partie sadby.
Tab. Požadavky na velikost sadby
Tvar hlíz |
Příčný průměr hlíz (třídění na čtvercovém sítě o rozměrech) | |
minimální velikost hlíz |
maximální velikost hlíz | |
Jednotné třídění (stanovené vyhláškou) |
25 x 25 mm |
60 x 60 mm |
Platí, že maximální rozdíl ve velikosti sít (i hlíz) v rámci jedné partie je 20 mm. Chce-li tedy množitel využít celé velikostní rozpětí sadby (a tím docílit maximální výtěžnost), musí provádět tzv. dvojí třídění, tj. roztřídit sadbu na dvě velikostní kategorie. Tato velikostně vyrovnaná sadba je nutnou podmínkou pro dobrou práci sazečů - bez vynechávek či dvojnáběrů.
Tab. Nejvyšší přípustné hmotnostní procento vad sadby
Číslo vady |
Druh vady |
Nejvyšší přípustné hmotnostní % vad |
1. |
Hlízy jiných odrůd (u SE1, SE2 a E je přípustné % 0) |
0,10 |
2. |
Hlízy napadené nebo poškozené mrazem a zapařením |
0,25 |
3. |
0,25 | |
4. |
Suchou hnilobou |
1,00 |
5. |
1,00 | |
6. |
Mechanicky nebo škůdci - poškození do hloubky více než 5 mm, hlízy v korunkové části čerstvě rozpraskané, poškozené drátovci, nejméně však se 3 otvory do hloubky větší než 5 mm |
|
7. |
Strupovitostí - více než 1/3 povrchu hlízy |
10,00 |
8. |
Vločkovitostí hlíz - Rhizoctonia s. více než 1/10 povrchu hlíz |
5,00 |
9. |
Silným šednutím až černáním dužniny zaujímající více než |
|
10. |
Silnou rzivostí dužniny zaujímající více než 1/10 řezu hlízy |
10,00 |
11. |
Příměs zeminy a jiných nečistot |
1,00 |
12. |
Hlízy podsadbové |
3,00 |
13. |
Hlízy nadsadbové |
3,00 |
![]() |
![]() |
<< 17.2 Posklizňové zkoušky sadby | Top | This is the last chapter >> |